FAQ

Var hittar jag mitt lägenhetsnummer? – Det finns i dagsläget två parallella system för lägenhetsnumrering, dels ett tresiffrigt (t.ex. 073 eller 159) internt i föreningen och dels skatteverkets fyrsiffriga (t.ex. 1202). Båda numren hittar du på din hyres- respektive avgiftsavi. Det interna numret står även på utsidan av ytterdörren. Vet du det ena numret kan du hitta den andra i denna lista.

Hur ändrar jag namnet på dörren och i porten? – Kontakta styrelsen. Ett byte kostar 50 kr.

Hur gör jag för att få hyra ut i andra hand?– Se lägenheten.

Jag tänkte bygga om köket och vad skall jag tänka på då? – Se stadgar i första hand. Det är inte tillåtet att ändra vatten, avlopp eller ventilation utan styrelsens tillstånd. Vad gäller gamla vitvaror och byggavfall får det inte kastas i återvinningsrummet, utan måste lämnas på någon av kommunens återvinningsstationer.

Jag saknar bokningscylinder till tvättstugan. – Ring i första hand säljaren av lägenheten annars kontakta felanmälan.

Jag vill ställa mig i kö för parkeringsplats, bil- eller mcgarage. – Se garage och parkeringplatser.

Jag behöver kopiera extranycklar. – För nycklar till porten, tvättstugan och återvinningsrummet är det endast Bysmeden Lås AB i Midsommarkransen som gör dessa. Kontakta styrelsen som sedan i sin tur meddelar Bysmeden att det är okej. (Vid kopiering, medtag legitimation) Ange namn, lägenhetsnummer och nyckelnummer.

Var ställer jag min cykel. – Cykelstall finns till höger utanför entrén vid port 2, mellan port 6 och 8 samt på baksidan av port 32.

Föreningslokalen? Vi har en lokal med kök och visst porslin ovanpå tvättstugan som medlemmar får låna. Läs mer här.

Kabel-tv och bredband? – Föreningen har tecknat ett avtal med Telia för leverans av kommunikationstjänster. Bredband ingår i avgiften/hyran övriga tjänster måste köpas till. Läs mer under Telia Fiberlan och Homerun.

Störningsjour? – Nej, någon sådan är vi inte ansluten till. Men om ni vet att ni skall ha en fest hemma ber vi er att i god tid innan berätta detta för era grannar med en lapp i trappen eller varför inte personlig kontakt. Det är ju så att kvällsvanor kan skilja sig nämnvärt, någon skall kanske upp och jobba tidigt och en annan tycker att höga ljud är mycket störande. Vår uppfattning är att man agerar och informerar som man själv skulle ha önskat att en annan boende gjort. Om störningen är återkommande kontakta styrelsen.

Var hittar jag föreningens energideklaration? – Tryck här för att ladda ner energideklarationen.